Wednesday 11 May 2011

Wish list utk tahun ini dan tahun depan...



Hidup kene berangan barula kita ada motivasi utk hidup.Betul tak?
Tp kenape ader org kate jgn berangan byk sgt.Nnt jd mcm mat jenin...Sape tak kenal mat jenin angkat tgn =) Itu peribahasa org dulu2...Kenape tak leh berangan mcm mat jenin?Jawapannye :

1) Mat jenin berangan sambil duduk atas pokok.Comfem la bahaya kan.=)

2) Mat Jenin berangan nk jd kaya,tp satu usaha pun dia tak buat.Dok je berangan tp keje tak jalan.Mcmmane la nk kaya.Tul tak?

Tp aku lain..chewah,aku tak berangan pun nk jd kaya.Ye ke?
Mesti ade yg wat rolling eye kalau bace nih atau pun letak tgn dia bahu n wat mate ke atas kan.hehe...setiap org mesti la ada cita2 nk jd kaya.Kalau tak kaya pun hidup senang ataupun lebih tepat lg satu kehidupan yg lengkap.
Mmg la kan....Tp harini aku bkn nk ckp psl kaya atau seumpama ngn nye.Aku nk ckp wish list aku utk aku tak tersasar dr apa yg aku angankan utk tahun ni dan gak tahun depan.Ape dia???Erm...meh aku share ngn korang.Hrp2 dpt la aku penuhi...

1) Beli rumah baru


- Ini aku punye priority list yg aku idam2 kan tahun lepas.So Alhamdulillah aku dh dpt ape yg aku hajat kan.Ada rumah before 30's.And I got it. Syukur sgt2 pada Allah yg memberi rahmat.Tp jgn salah sangka ye.Ini bkn umh aku..saje je letak gmbr.Nak tgk umh aku?Jemput la dtg ke rumah.hehe!!Org kata beli rumah adalah satu investment so aku hrp btl la kan..tp aku beli utk duduk?investment tang mana?iskh..positive le sket thinking tu cik eina,kan ke ko ada tanam pokok mangga@pelam.Itukan investment gak tu..ye la ia akan mendatangkan hasil apabile menghasilkan buah yg enak bila dia berbuah nnt=)

2) Nak dpt baby.....






Semua org yang dh berumah tangga pasti mengidamkan baby sebagai zuriat pengikat kasih antara suami & isteri.Aku pun tak terkecuali.Takut???erm..takut gak sbb member2 ckp time nk bersalin sakit.Tp itukan dinamakan pengorbanan kita sebagai ibu.Besar pulak pahala nya.So doa2 kan la ye aku dpt baby cepat=)

3) Nak lancarkan tajwid dlm Al Quran.



Erm,dh lama giler hajat ni.Bukan ape,kalau kita bace Quran tp sebutan tak betul makne nye pun jd tak betul jugak.So kene la betulkan.Malas???Memang la mula2 nk start mmg sgt malas.Tak dinafikan.Mane tak nye byk je setan dan iblis yg jeleskan.Yang terbako dgr nye...Tp bile dh start tu ok la kot.Tp aku tajwid agak failed so aku gune mendekatan membeli Al Quran baru yg ada tajwid skali.Kat mane beli?ala aku beli kt kedai buku kt giant kulim je.erm,kat mane2 pun ada jual aku rs just kadang2 kita terlepas pandang.Mata lebih galak nk tgk novel2 cinta or majalah2 yg hangat di pasaran.hehe!!tak kate org sbb aku pun same=)
Berbalik psl Al Quran yg de tajwid nih..Maksudnye kalo dengung dia bgtau kene dengung.Ada gak dier bgtau Mad ape yg kita bace tu.Ha,so lebih mudah utk org yg mcm aku nih yg dah lama lupe psl mad2 nih..dulu time skolah de la ustazah ajar tp biase la dh lama tak praktik harusla lupe kan.



4) Nak beli sofa baru + tanam rumput kapet.


Hahaha!!!teruk tulkan wishlist nih..actually this wish come together with package dpt umh baru.Wat pengetahuan korg smpi saat aku menulis nih aku tak de sofa lg kt umh ni..lapang je.hehe!!malu je bile org dtg.Dok je kt bwh...erm,nak beli tp mcm2 la nk pikir...ye la,aku suka yg lain,hubby aku suka yg lain..ada yg berkenan mahal sgt.warna pun tak tau nk beli kaler ape...design mcm ne yg sesuai ngn umh aku nih???alahai..mcm2 songeh ler ko nih eina..hehe!!itu belum fikir psl fi'il Tuah kucing yg buas tuh.Kang kene yg lather comferm la dia wat tempat asah kuku dier kan.Ha,berani la kalo nk kene babab.hehe!!!


Bab nk tanam rumput kapet tu pun satu hal..aritu g tanye kt nursery.Dkt seribu setengah diorg hentam.huhu!!money..money..money..mane nk carik nih???nk tanam sendiri??aku dh try ok.Tp susah jugak nk tunggu rumput kapet tu naik..dan ler rumput lain dulu yg naik.hai,skang ni bkk bisnes rumput pun mahsyuk gak nih.hahaha..


5) Aku nk simpan duit utk masa depan.



Cheewaahhh..ini lah yg dinamakan berangan.hahaha!!konon2 dlm setahun aku nk simpan lebih kurang 5 k, eh bkn 10k eh bkn jugak..ish bape nk letak ek?erm..tak kisah la tp lebih kurang la kot coz kalo tak wat mcm ni aku rs mmg aku tak menyimpan lgsg.ader je bende nk dibeli.dpt gaji abis..kang kalo ssh sape nk tolong?hehe...so same2 la kita menabung yek kawan2.

6) Aku nk wat umrah



Ini wish utk tahun ini tp aku rs tak sempat la coz byk bende yg tak settle lg.So insyaAllah kalo diizinkan Allah tahun depan aku pergi.Hrp2 aku boleh la bwk mama and abah skali.Doakan aku ye kwn2.Ke ada yg nk ikut serta???kalo ader jom la kita same2 meluangkan mase utk pergi ke tanah suci.Mana tau lg murah rezeki bila pulang nnt.Aminnn..

7) AKU Nak merasa bercuti ke Negara Matahari Naik.




Teringin sgt nk pegi Jepun nih...aritu time member2 aku pegi aku tak dpt nk ikut sbb kekangan cuti disebabkan cuti aku byk aku spend utk pegi cls.huhu!!Tp selepas jumpe Nabilah si adik angkat aku ritu terus aku kembali semangat utk meneruskan impian aku utk pegi ke jepun ni.Tsunami???Riadiation??erm,takut jugak kan.Takpe bagi cool dulu nnt kite pegi ye cik eina~~msk kan je dlm wish list thn depan bknnye rugi pun.Rezeki lebih bole le pegi sane...Main2 ngn bunga sakura.Bercinta mcm dlm cerita winter sonata tue..alamakkk!!!best nye...=)Sile jgn kate ape2 yek coz berangan je tak kene duit pun=)


Ha...ni je 7 wishlist yg aku boleh share setakat skang.hehe!!!
sbb mmg byk sgt2..kalo cite psl bab jenjln nih mcm2 tempat lg dlm kepale otak nih..
tp bkn utk thn ni n thn depan..Kalo de tu kire alhamdulillah la kan.


So korang plak mcmne?share la kt blog aku nih...leh gak kite tukar2 pendapat...kalo ada tempat menarik ke?cara nk kumpul duit ke?or ape2 je la yg leh menjana duit dan melengkapkan wishlist aku nih..amatlah dialu2kan.=)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Sekian~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment